Dyre bilvaske er spild af penge

Alt kan overdrives – også rengørring – især når det gælder bilvask. Selv når vejene er fyldt med sne, sjap og salt er der ingen grund til at vælge de dyre bilvaske, som net kan koste op til 150 kr. Ifølge Jørgen Jørgensen, der leder den tekniske afdeling i FDM, skal du altid vælge den billige vask, og der er ingen grund til at tro, at bilen bliver renere af den dyreste bilvask. Den store forskel på den dyre og billige vask handler mest om, hvor mange gange bilen kører frem og tilbage, hvor meget den bliver tørret og hvor meget voks, der er i vandet. Maskinen i vaskehallen er ikke mere omhyggelig med at komme ind i alle krogene, bare fordi vasken koster noget mere. Den bedste måde du kan komme igennem vinterens udfordringer er ved at vaske skærmkasserne og under dørene i hånden. Det er nemlig her, at saltet ofte sætter sig fast og snavse bliver siddende, hvilket i værste tilfælde kan få bilen til at ruste.

Dyre bilvaske kan ødelægge din bil

Ikke nok med at FDM offentligt udtaler, at de dyre vaske er spild af penge, så advarer en ekspert fra rustbeskyttelsesfirmaet Pava imod at bruge de dyreste vaskeprogrammer.

Vælger du en vask med undervognsskyl vil de kritiske områder i heldigste fald kun bliver våde, mens snavset ofte bliver siddende. Eksperten fra Pava mener desuden at der er en risiko ved at lade vaskeanlægget sprøjte undervognen med højt tryk. Der sidder en masse elektronik i undervognen, som kan beskadiges af disse kraftige stråler, ligesom meget af den rustbeskyttende materiale, undervognen er påført, kan blive ødelagt.

FDM-eksperten Jørgen Jørgensen, har nogle gode råd inden du kører i vaskehallen:

  • Åbn bilens døre og vask med en børste og noget vand langs dørfalserne og i dørbundene. Her sidder ofte en del snavs og salt og det er et sted, hvor maskinen i vaskehallen aldrig kommer ind.
  • Når der ikke er frostgrader, kan du et par gange i løbet af vinteren spule de samme områder med haveslangen.

Der sker sjældent skader i vaskehallen

Statoil mener dog at de dyre vaske er alle pengene værd, og at kunden får, hvad de betaler for. Kommunikationsdirektør for Statoil, Per Brinch, bruger selv alle former for vaske i vaksehallen, men anbefaler dog også at man bruger den spand og børste, der står ved vaskehallen, og vasker de steder, hvor børsterne ikke kan komme ind.

Fra både FDM forsikring og Statoil nævnes det dog, at det er meget sjældent at biler får skader under besøg i vaskehallerne. Dette kan dog også skyldes, at bilejeren skal kunne bevise at skaden er sket i vaskehallen, og det er en tung bevisbyrde at løfte.

Per Brinch fra Statoil anbefaler at man altid følger vaskehallens anvisninger, hvor man lukker alle vinduer, afmonterer antenner og andet påmonteret udstyr og slår sidespejlene ind. Ligeledes er det vigtigt, at der er fri passage mellem bil og vaskeanlæg.